Innowacja programowa w ramach koła geograficzno – turystycznego A-da-sięna poziomie klas IV – VIII
Tytuł innowacji: „Zakręceni na wiedzę”
Autorzy innowacji
Imię i nazwisko: mgr Aneta Kędziora
Zajmowane stanowisko: nauczyciel geografii i przyrody
Miejsce wdrażania innowacji: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Adama Mickiewicza
w Łowiczu
Czas realizacji: 1.09.2023 – koniec roku szkolnego (czerwiec 2025 r.)
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Zasięg innowacji: adresatami innowacji są uczniowie klas 4-8
Opiekunowie koła A-da-się: Aneta Kędziora oraz Ilona Kucharek
PRZYCZYNY WPROWADZENIA INNOWACJI
Innowacja pedagogiczna „Zakręceni na wiedzę” jest propozycją poszerzenia wiedzy
i umiejętności z zakresu turystyki rowerowej i jest moją odpowiedzią na pasywny tryb życia,
a także wyjściem na naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla drugiego etapu edukacyjnego. Pomysł wprowadzenia innowacji zrodził się
w wyniku refleksji nad edukacją prozdrowotną dzieci i młodzieży, a także podczas udziału naszych uczniów w rajdach rowerowych oraz pierwszych organizowanych przez PTTK „Szprycha” działającego w naszym mieście. Wszyscy zauważamy, że dzieci i młodzież większość czasu spędza przed ekranem komputera, telewizora lub telefonu komórkowego. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei rozwoju aktywności fizycznej z wykorzystaniem turystyki rowerowej. Zadaniem projektu jest również integracja uczniów klas 5-8, którzy przy aktywności fizycznej będą mogli jednocześnie poszerzać swoja wiedzę np. z: historii, geografii, biologii, przyrody, czy kultury regionu.
Wszelkie formy aktywności ruchowej dają bardzo wiele młodemu człowiekowi. Podnoszą poziom sprawności ogólnofizycznej, ale również kształtują wytrwałość i mają wpływ na moralne postawy. Szkoła podstawowa, to pierwszy etap przygotowujący młodego człowieka do aktywnego trybu życia. Ważnym wymiarem podejmowanych działań innowacyjnych jest wzbogacenie ucznia w takie wartości jak: wrażliwość, aktywność, kreatywność i otwartość, odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych. Poprzez działania całego zespołu podczas turystyki rowerowej uczniowie będą mieć możliwość rozwijania własnych zainteresowań i to zarówno ci bardzo sprawni fizycznie jak i nieśmiali, w których drzemie potencjał ograniczony obawą, lekiem i poczuciem braku wiary we własne możliwości i umiejętności. Innowacja wychodzi naprzeciw oczekiwaniom dzieci oraz stwarza możliwość rozwijania zainteresowań uczniów i zachęca ich do aktywnego spędzania czasu wolnego.
CELE OGÓLNE
- rozwijanie pasji uczniów poprzez aktywność fizyczną,
- rozwijanie indywidualnej aktywności fizycznej,
- zaangażowanie i integracja rodzica w działania aktywności fizycznej jego dziecka,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości, wiary w swoje możliwości,
- rozwijanie zainteresowania własnym regionem,
- przełamywanie barier strachu i nieśmiałości, braku we własne możliwości,
- stworzenie atmosfery akceptacji i zaufania,
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole,
- rozwijanie umiejętności empatii wobec siebie nawzajem,
- pogłębianie wiedzy np. z: historii, geografii, biologii, przyrody.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- poprawa ogólnej sprawności fizycznej,
- rozwijanie zainteresowań turystyką rowerową,
- mobilizowanie do przełamywania własnych barier i podnoszenia własnej samooceny,
- swobodne posługiwanie się podstawowymi przepisami ruchu drogowego,
- wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach,
- zdobywanie wiedzy w sposób kreatywny, gdyż aby odwiedzić dane miejsce trzeba się z nim zapoznać i dojechać do niego rowerem
- zachęcanie do poznawania uroków najbliższej okolicy,
- rozwijanie wrażliwości artystycznej,
- rozwijanie umiejętności poruszania się w terenie z wykorzystaniem mapy i naturalnych elementów przyrody,
- kształtowanie u uczniów postawy odpowiedzialności, dbania o bezpieczeństwo własne i innych,
- przygotowanie uczniów do zdrowego i aktywnego trybu życia.