Enter your keyword

z okazji VII Dnia Popularyzacji Matematyki „Nasi” na Politechnice Warszawskiej

z okazji VII Dnia Popularyzacji Matematyki „Nasi” na Politechnice Warszawskiej

14 września uczniowie klasy 7a i 7b, uczestnicy koła matematycznego, mieli możliwość poszerzyć swoją wiedzę, biorąc udział w wykładach i warsztatach zorganizowanych na Politechnice Warszawskiej z okazji VII Dnia Popularyzacji Matematyki. Uczniowie wysłuchali wykładów:

1.Sztuka a matematyka – był to wykład opisujący wzajemne związki matematyki i sztuki europejskiej, ilustrowany dużą ilością slajdów, na których mogliśmy podziwiać dzieła sztuki. Prowadziła go p. Bożena Korulska – artystka, plastyczka, kuratorka wystaw, nauczycielka historii sztuki w liceum.

2.Matematyczne myślenie w tabliczce mnożenia – był to wykład prowadzony przez dwóch toruńskich nauczycieli z liceum:  p.Tomasza Masłowskiego i p.Piotra Nodzyńskiego. Przedstawili oni różne ciekawostki z zakresu tabliczki mnożenia.

3.O uczciwych złodziejach naszyjników (i na tym wykładzie były dziewczyny), a dotyczył on następującego problemu:
„Dwóch złodziei ukradło naszyjnik składający się z diamentów i szmaragdów. Zamierzają sprawiedliwie podzielić się łupem, czyli pociąć naszyjnik na kilka części. Złodzieje nie są estetami, nie zależy im na tym, żeby naszyjniki były podobne pod względem rozmieszczenia kamieni. Chcą tylko aby obaj dostali taką samą liczbę diamentów i szmaragdów. Mają jeszcze jedno założenie – planują przeciąć naszyjnik w jak najmniejszej liczbie miejsc (kamienie połączone są złotym łańcuszkiem, którego nie chcą zbytnio poniszczyć). Ile cięć muszą zrobić złodzieje?” Zajęcia prowadziła p. Małgorzata Śleszyńska-Nowak – adiunkt na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, miłośniczka algorytmiki, kombinatoryki oraz popularyzowania wiedzy informatycznej i matematycznej.

4.UAV i pingwiny – samoloty bezzałogowe PW w badaniach ekosystemu Antarktyki (i na tym wykładzie byli chłopcy) Wykład miał za zadanie pokazać, że mając wiedzę i kompetencje lotnicze, ale nie mając osobistego doświadczenia z wypraw antarktycznych i lotów w takich warunkach, można się do nich przygotować. Odpowiadał na pytania: Jakie założenia przyjęły zespoły konstrukcyjne przy projektowaniu samolotów? Jak budowano, a następnie testowano samoloty w Polsce, aby być przynajmniej w minimalnym stopniu przygotowanym na to, co spotkamy na Antarktyce? Jak realizowano misje fotogrametryczne przebywając na „Arctowskim”? Prelekcję prowadził p. Mirosław Rodzewicz – profesor w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej Politechniki Warszawskiej.

Dzieciaki wspaniale reprezentowały naszą szkołę, wykazując się niezłym myśleniem matematycznym. Było pełno pozytywnych emocji, a na koniec wszyscy zostali obdarowani tematycznymi gadżetami. To był dzień z matematyką za pan brat😁